Monday, February 6, 2012

Shoulder Dislocation

Shoulder dislocation.. bila humerus tpisah dari scapula di glenohumeral joint. ni pun aku tgk dkt wiki. ehe. BTW, medic talk bkn pkara yg aku maw ckp ari ni.. tp pasal experience aku 3 kali pnh dislocation di right shoulder..
Scene 1 :
Dat day in 2004, ada prep pagi. dan aku sure sgt ari tu adalah sabtu sbb prep pagi cuma ari sabtu. Masih ingat lagi, member, Zairina, ajak lumba pigi watercooler kat aras kami. then sandal yg aku pkai licin.. naik tangga, smpi aras aku tjatuh.. beg tlepas. aku bangun balik rasa sakit tp aku rasa mcm jatuh besa jak. bila angkat beg, sakit bukan kpalang yaw... sempat jgk pigi minum kat watercooler. tp bila maw salin baju, tkejut tgk bahu dah jatuh.. pny panik tym tu.. then warden bw la pigi hosp.. tym nangis sedu2 d hospital, takkk! msuk balik.. haha.. tp bengkak la..
Scene 2 :
This tym setahun slepas dislocation ptama. 2005. Dat tym sgt la haru sbb ramai budak skola kena histeria. And the scary part pulak bila kena histeria smua maw terjun bangunan. Then, the story, member jgk tkena dan maw trjun. bila part kunun maw men'diving menyelamatkan c "pelari-maw-terjun" ni, once again bahu kanan thampas and tlepas.. tp ni x g hosp. cikgu yg bagi masuk sndiri.. tp bengkak la..
Scene 3 :
Aku sangat suka mandi kolam.. mlm2 aku pigi mandi dengan member kolej. Scene ni jd 2010.. haha. back to 2008, aku ada join PLKN and kena kuarantin dr buat aktiviti2 berat.. jadinya aku jd la setiausaha stiap kali budak2 maw high rope.. sedeh.. x dpt flyingfox.. then back to pool scene, aku ingt da btahun2 x dislocation, bahu aku da ok.. skali syiok maw lumba brenang dgn member, pakai kuak dada yaw, haha.. first kuak, dislocated lg.. kali ni pny sakit cmpur suasana sejuk lg.. pigi hospital dgn baju2 yg basah.. bila doktor maw bg btul balik, suruh baring tp x dpt baring.. mcm hunchback sda di suru baring.. matila.. tpaksa doktor pki morphine bg bius.. pny high.. tp kena tarik bg bagus balik teda rasa sakit.. tp effectnya, skarang bahu kiri pun pndai maw dislocated sda..
selepas itu..
Lepas 3 scene tu, doktor ckp if dislocated lg, kena pasang besi suda.. dy crita ada satu budak UMS, pun mcm aku jgk tp dah truk sgt.. dy x maw psg besi.. bila towel dy jatuh, dy maw kutip balik pun dislocated.. huh.. sedeh!

No comments:

Post a Comment